Nowoczesny system utrzymania ruchu
powinien udostępniać następujące funkcjonalności:
- łatwy sposób zgłaszania awarii maszyny przez operatora;
- łatwy i zależny od typu awarii (elektryczna, mechaniczna, automatyki) wybór zespołu utrzymania ruchu;
- wizualizacja informacji w procesie utrzymania ruchu;
- automatyczne obliczanie kluczowych wskaźników efektywności (ang. key performance indicators, KPI) związanych z procesem utrzymania ruchu;
- automatyczne raportowanie związane ze stanem maszyn i stowarzyszonymi KPI;
- integrację z istniejącymi systemami informatycznymi.
Dzięki zastosowaniu KIS.ME,
można w bardzo krótkim czasie opracować i wdrożyć system utrzymania ruchu spełniający powyższe założenia.
Kluczowym elementem na drodze do finalnego wdrożenia jest następujące założenie odnośnie zespołów obsługujących maszynę:
- Obsługa maszyn:
- Operator maszyny – osoba pracująca na danej maszynie;
- Mistrz – osoba(y) nadzorująca(e) pracę operatorów maszyn.
- Utrzymanie ruchu:
- Elektrycy – zespół odpowiedzialny za naprawę uszkodzeń/awarii elektrycznych;
- Mechanicy – zespół odpowiedzialny za naprawę uszkodzeń/awarii mechanicznych;
- Automatycy – zespół odpowiedzialny za naprawę uszkodzeń/awarii układów automatyki.
W nawiązaniu do powyższej hierarchii implementacja systemu utrzymania ruchu dla każdej z maszyn sprowadza się do wybrania optymalnej konfiguracji sprzętowej składającej się z KIS.BOX i dwóch kluczy sprzętowych RAMO 30K.
Ponieważ KIS.BOX posiada dwa wejścia cyfrowe, możliwe jest jego łatwe połączenie z kluczami sprzętowymi mistrza i utrzymania ruchu za pomocą interfejsu M12. Powyższe działanie kończy implementację warstwy sprzętowej utrzymania ruchu.
Warstwę programową systemu implementuje się w intuicyjny sposób za pomocą systemu regułowego (Rule engine), webowej platformy KIS.MANAGER. Jej implementacja przebiega zgodnie z następującymi regułami:
- KIS.BOX przycisk 1 świeci na zielono – maszyna pracuje normalnie;
- KIS.BOX przycisk 2 świeci na czerwono – maszyna znajduje się w stanie awarii.
Po zgłoszeniu awarii (przycisk 2 KIS.BOX świeci na czerwono), za pomocą przycisku 1 KIS.BOX, mistrz wybiera zespół naprawczy. W rezultacie jego kolor zmienia się cyklicznie pomiędzy stanami posiadającymi następujące znaczenia:
- czarny (nie świeci) – mistrz i operator dokonują naprawy samodzielnie;
- żółty – zespół automatyków jest wzywany do naprawy, żółty – zespół automatyków jest wzywany do naprawy;
- niebieski – zespół mechaników jest wzywany do naprawy;
- biały – zespół elektryków jest wzywany do naprawy.
Po wybraniu odpowiedniej opcji, mistrz potwierdza swój wybór poprzez użycie klucza sprzętowego i oraz użycie przycisku 1 KIS.BOX.
Zakładając, że do naprawy niezbędny jest jeden z zespołów utrzymania ruchu, zatwierdzenie jego przybycia następuje poprzez użycie odpowiedniego klucza sprzętowego i przycisku 1 KIS.BOX. Od tej chwili rozpoczyna się akcja naprawcza, która kończy się w momencie wyciągnięcia klucza.
Zakończenie akcji naprawczej zatwierdzane jest przez naciśnięcie przycisku 2 KIS.BOX, dzięki czemu jego kolor zmienia się na zielony (normalny stan pracy maszyny). Powyższa akcja wymaga użycia klucza sprzętowego mistrza lub zespołu utrzymania ruchu.
Wszystkie powyższe zadania realizowane są z zastosowaniem zaledwie kilkunastu reguł JEŻELI-TO, które są zaimplementowane w sposób wizualny z zastosowaniem środowiska KIS.MANAGER. Po zakończeniu implementacji, wszystkie czasy przejścia pomiędzy powyższymi akcjami są zapisywane w środowisku KIS.MANGER.
Ostatnim etapem wdrożenia jest integracja KIS.ME z zewnętrznym oprogramowaniem istniejącym w danej firmie, służącym do monitorowania i wizualizacji pracy maszyn, np Grafana.
Integracja KIS.ME i Grafana możliwa jest poprzez zastosowanie mechanizmu REST API, który nazywa się KIS.API. W rezultacie integracja Grafana i KIS.ME zostaje zrealizowana w prosty i intuicyjny sposób. Efektem końcowym jest zdefiniowanie specjalnych kanałów komunikacyjnych w środowisku Grafana, które pozwalają na błyskawiczną dystrybucję komunikatów związanymi z utrzymaniem ruchu za pomocą komunikatora Slack.
Proponowane rozwiązanie można dowolnie modyfikować do potrzeb Twojej firmy.
Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami lub zapoznaj się z bardziej szczegółowym opisem w naszej książce.